Soru 1: Kâbe de cenaze namazı kılıyoruz. Birden fazla cenaze oluyor. Bunların arasında kadın, erkek ve çocuk oluyor. Niyeti nasıl getirmek lazımdır?
Cevap 1: Kabe de bazen 15-20 cenaze birden oluyor. Her Cenaze için ayrı ayrı namaz kılınırsa bu büyük zaman alacaktır. Onun için farz-ı kifaye olan bu namaza Kabe de niyet ederken “Niyet ettim cenazelerin namazını kılmaya “ demek yeterlidir.
Soru 2: Mekke ve Medine’de Ramazan ayında teravihten sonra 3 rek’at vitir namazı kılınıyor. Ancak imam 2 rek’atte bir selam veriyor.Sonra tek bir rek’at kılıp kunut duası okuyor.Bizde onunla beraber kılıyoruz. Bazı arkadaşlar bunu kendi mezhebine göre ya imamdan ayrı kılmalı veya yeniden kılmalı diyorlar. Bu doğru mu?
Cevap 2: Bir defa Kabe de ve mescid-i nebevide imamlık yapanların tamamı hafız olup Kur’an- kerim’i manalarıyla beraber bilmektedirler. Bir kısmı da mahkeme de yargıçlık gibi yüksek görevde bulunmaktadırlar. Dolaysıyla bunlar dini bizden çok daha iyi bilmektedir. Onların inanç olarak Hambeli mezhebine göre vitri 2+1 olarak kılmalarında bir sakınca olmadığı gibi, bizim de onlara uyarak aynı şekilde hareket etmemizde bir sakınca yoktur. Namazın iadesi söz konusu değildir. Taharet almasını bile beceremeyen insanların sözüne itibar etmeyiniz.
Soru 3: Namazda iken okunan secde ayetinden dolayı tilavet secdesi gerekiyor. Bu tilavet secdesi nasıl yapılmalıdır?
Cevap 3: Namazda okunan tilavet secdesinden dolayı namazda iken anında secde yapılmalıdır. Secdeden sonra ayağa kalkıp yine okumaya devam etmelidir. Şayet secde ayetinden dolayı secde yapmayı unutmuş isek namazın son oturuşunda selam vermeden önce tilavet secdesini yapıp selam verebiliriz. Hükmü vacip olan bir şeyi kasden yapmamak doğru değildir.
Soru 4: Ölünün arkasından günahlarını affettirmek için halk arasında ıskat veya devir denen şeyi yapmak caiz midir?
Cevap4: Kur’an-ı Kerimde oruç tutmayan insanların, yemin edip yemini tutamayan insanların kefaret ödeyebileceği bildirilmektedir. Eğer ölen kimsenin geride bıraktığı asli ihtiyaçları dışında mal varlığı varsa imkân nispetinde fakirlere dağıtılır. Ama namaz borcu olan insanların borçlarını para ile affettireceklerine dair ne bir ayet nede bir hadis bulunmamaktadır. Bu günkü yapılan şekliyle yapılan devir İslami değil, örfi bir adettir. Ve yapılması tavsiye edilen bir hareket değildir. Tabi ki ölen kişinin peşinden varisleri imkân nispetinde yardım yaparlar. Ancak yetim çocukları olan, maddi imkânı olmayan insanları zorlayarak onlar devir yaptırmak ne İslamî nede insanî bir iştir. Dini istismardan başka bir şey değildir.
Soru 5:Zemzem suyunu fazla içmenin böbreklere zarar verdiği iddia ediliyor. Bu doğru mu?
Cevap 5: Sevgim Peygamberimiz Hz.Muhbammed s.a.v. bir hadis te buyuruyor ki. Zemzem hangi niyetle içilirse ona şifa olur. Şifa olan yerde hastallık kalır mı?
Ayrıca efendimiz bir hadiste zemzem için şöyle buyuruyor. “Eğer Hz. Hacer validemiz zemzem suyuna “zem” “zem” (Yani İbranice de dur dur) demeseydi zemzem bu gün nehir gibi akıp gidecekti. O, cennetten akan bir nehirdir. Dolaysıyla zemzemi şifa niyetiyle içebildiğiniz kadar içiniz.
Mekke Medine yolunda yolculukta yazılan bu yazının faydalı olması dileğiyle bütün dünya Müslümanlarına selam olsun. Asfan-Mekke-Suud-i Arabistan
SORULAR CEVAPLAR
Soru 1: Kâbe de cenaze namazı kılıyoruz. Birden fazla cenaze oluyor. Bunların arasında kadın, erkek ve çocuk oluyor. Niyeti nasıl getirmek lazımdır?
Cevap 1: Kabe de bazen 15-20 cenaze birden oluyor. Her Cenaze için ayrı ayrı namaz kılınırsa bu büyük zaman alacaktır. Onun için farz-ı kifaye olan bu namaza Kabe de niyet ederken “Niyet ettim cenazelerin namazını kılmaya “ demek yeterlidir.
Soru 2: Mekke ve Medine’de Ramazan ayında teravihten sonra 3 rek’at vitir namazı kılınıyor. Ancak imam 2 rek’atte bir selam veriyor.Sonra tek bir rek’at kılıp kunut duası okuyor.Bizde onunla beraber kılıyoruz. Bazı arkadaşlar bunu kendi mezhebine göre ya imamdan ayrı kılmalı veya yeniden kılmalı diyorlar. Bu doğru mu?
Cevap 2: Bir defa Kabe de ve mescid-i nebevide imamlık yapanların tamamı hafız olup Kur’an- kerim’i manalarıyla beraber bilmektedirler. Bir kısmı da mahkeme de yargıçlık gibi yüksek görevde bulunmaktadırlar. Dolaysıyla bunlar dini bizden çok daha iyi bilmektedir. Onların inanç olarak Hambeli mezhebine göre vitri 2+1 olarak kılmalarında bir sakınca olmadığı gibi, bizim de onlara uyarak aynı şekilde hareket etmemizde bir sakınca yoktur. Namazın iadesi söz konusu değildir. Taharet almasını bile beceremeyen insanların sözüne itibar etmeyiniz.
Soru 3: Namazda iken okunan secde ayetinden dolayı tilavet secdesi gerekiyor. Bu tilavet secdesi nasıl yapılmalıdır?
Cevap 3: Namazda okunan tilavet secdesinden dolayı namazda iken anında secde yapılmalıdır. Secdeden sonra ayağa kalkıp yine okumaya devam etmelidir. Şayet secde ayetinden dolayı secde yapmayı unutmuş isek namazın son oturuşunda selam vermeden önce tilavet secdesini yapıp selam verebiliriz. Hükmü vacip olan bir şeyi kasden yapmamak doğru değildir.
Soru 4: Ölünün arkasından günahlarını affettirmek için halk arasında ıskat veya devir denen şeyi yapmak caiz midir?
Cevap4: Kur’an-ı Kerimde oruç tutmayan insanların, yemin edip yemini tutamayan insanların kefaret ödeyebileceği bildirilmektedir. Eğer ölen kimsenin geride bıraktığı asli ihtiyaçları dışında mal varlığı varsa imkân nispetinde fakirlere dağıtılır. Ama namaz borcu olan insanların borçlarını para ile affettireceklerine dair ne bir ayet nede bir hadis bulunmamaktadır. Bu günkü yapılan şekliyle yapılan devir İslami değil, örfi bir adettir. Ve yapılması tavsiye edilen bir hareket değildir. Tabi ki ölen kişinin peşinden varisleri imkân nispetinde yardım yaparlar. Ancak yetim çocukları olan, maddi imkânı olmayan insanları zorlayarak onlar devir yaptırmak ne İslamî nede insanî bir iştir. Dini istismardan başka bir şey değildir.
Soru 5:Zemzem suyunu fazla içmenin böbreklere zarar verdiği iddia ediliyor. Bu doğru mu?
Cevap 5: Sevgim Peygamberimiz Hz.Muhbammed s.a.v. bir hadis te buyuruyor ki. Zemzem hangi niyetle içilirse ona şifa olur. Şifa olan yerde hastallık kalır mı?
Ayrıca efendimiz bir hadiste zemzem için şöyle buyuruyor. “Eğer Hz. Hacer validemiz zemzem suyuna “zem” “zem” (Yani İbranice de dur dur) demeseydi zemzem bu gün nehir gibi akıp gidecekti. O, cennetten akan bir nehirdir. Dolaysıyla zemzemi şifa niyetiyle içebildiğiniz kadar içiniz.
Mekke Medine yolunda yolculukta yazılan bu yazının faydalı olması dileğiyle bütün dünya Müslümanlarına selam olsun. Asfan-Mekke-Suud-i Arabistan
Ekleme
Tarihi: 07 Haziran 2017 - Çarşamba
SORULAR CEVAPLAR
Yazıya ifade bırak !
Bu yazıya hiç ifade kullanılmamış ilk ifadeyi siz kullanın.
Okuyucu Yorumları
(0)
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.